Vraagstukken die in mijn werk normaal veel aandacht vragen, komen ineens in een ander licht te staan. Het definitieve van een afscheid maakt veel andere zaken relatief. Een conflict op het werk, twijfels over een volgende stap in een loopbaan. Het kan me even niet echt boeien.
En toch gaat het leven door. Ook in mijn werk; de gesprekken, de trainingen, de coaching. Ik heb even gezocht naar wat dit verlies mij heeft geleerd. Welke betekenis ik eraan kon geven. Welke link ik kon leggen met mijn werk, omdat tenslotte elke maand in het teken staat van een kernwaarde. Maar misschien hoeft die er dit keer helemaal niet te zijn.
Misschien is verlies gewoon verlies. Misschien hoeft niet alles een inzicht op te leveren. Niet alles hoeft te leiden tot groei of ontwikkeling. Soms is het genoeg om stil te staan bij iemand die ertoe deed.
Twee dierbare mensen herinner ik me deze maand met warmte. Met dankbaarheid voor wat er was. Meer dan dat hoeft het deze keer niet te zijn.